اَلسَّلامُ عَلَى عِبادِالله الصَّالِحین

و این زندگانی فانی جوانی خوشی های امروز و اینجا به افسوس بسیار فردا نیرزد...

اَلسَّلامُ عَلَى عِبادِالله الصَّالِحین

و این زندگانی فانی جوانی خوشی های امروز و اینجا به افسوس بسیار فردا نیرزد...

  • ۰
  • ۰

نیم نگاهی به نیمه پر لیوان سالی که گذشت و فرهنگ نام داشت

پیاده روی اربعین حسینی؛ فرهنگی که جریان ساز شد

قطار سال 1393 با تمام پستی و بلندی ها و پیچ و خم ها به ایستگاه آخرش رسید و زمستان گذشت و رو سیاهی اش ماند برای روسیاهان.سالی که ناخدا، نامش را «فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامید.

تاریخ یک ساله مان را مروری میکنیم و تقویم فرهنگی سالی که گذشت را ورقی میزنیم.اربعین حسینی جریان فرهنگی و برگ ذرینی بود که در دفتر انقلاب ماندگار شد.همان مراسم با شکوهی که رهبر معظم انقلاب  در رابطه با آن اینگونه میفرمایند:

«رهبر معظم انقلاب درباره‌ی جایگاه ویژه‌ی زیارت اربعین در اوج‌گیری بزرگداشت نهضت حسینی فرموده اند: «شروع جاذبه‌ی مغناطیس حسینی، در روز اربعین است. جابربن‌عبداللَّه را از مدینه بلند می‌کند و به کربلا می‌کشد. این، همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرن‌های متمادی، در دل من و شماست. کسانی که معرفت به اهل‌بیت دارند، عشق و شور به کربلا همیشه در دلشان زنده است. این از آن روز شروع شده است.»

«اولاً امسال رهبر معظم انقلاب توصیه به حضور بیشتر در مراسم اربعین کربلای معلی فرموده‌اند و به مسئولین مربوطه نیز دستور داده‌اند تا آنجا که می‌توانند تسهیلات لازم را برای زائران اربعین فراهم کنند. ایشان بهتر از هرکسی به آثار بابرکت معنوی و سیاسی این همایش عظیم توجه دارند و طبیعی است که پیاده‌روی برای زیارت کربلا، که مورد توصیه‌ی اکید ائمه‌ی معصومین ‌علیهم‌السلام بوده است، مورد اهتمام ایشان باشد و این تجمعی که موجب تقویت جبهه‌ی حق علیه باطل است، مورد عنایت ایشان قرار گیرد. رهبر انقلاب برای زیارت اربعین امسال، خطاب به مسئولان تأکید داشتند که راه زیارت اربعین را هموار کنند و از نزدیک شاهد بودم که ایشان تا چه میزان برای اربعین امسال اهمیت قائل هستند و نقش اربعین را در تقویت قدرت اسلام بسیار زیاد می‌دانند. با توجه به اوضاع فعلی منطقه، با شرکت در زیارت اربعین، باید دشمن را ناامید کنیم.»

ثانیاً طبیعی است که وقتی مؤمنین ظلم و ستم استکبار و ایادی آن‌ها را در منطقه می‌بینند، واکنش از خود نشان می‌دهند؛ چراکه آن‌ها عمری از غیرت اباالفضل‌ العباس ‌علیه‌السلام گفته‌اند و شنیده‌اند؛ روضه‌ها شنیده‌اند و نوحه‌ها خوانده‌اند. طبیعی است که در مقابل تهدیدات ایادی استکبار نسبت به عتبات، واکنش شدید نشان بدهند.

 

 

پیاده روی اربعین رویداد با شکوهی که نمونه آن در هیچ کجای این کره خاکی اتفاق نمی افتد. همایش و تجمع شیعیان و مسلمانانی که چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ بازخوردها و آثار اجتماعی و بین المللی آن به برکت خون سیدالشهداء در عرصه جهانی بی نظیر است. پیاده روی ای که اثر آن از بزرگترین رزمایش صلح در جهان بیشتر است .

اما سوال اینجاست که چرا جریان اصلی رسانه های غربی حتی جرات انعکاس این رویداد با عظمت را ندارند.رسانه هایی که اگر به نفعشان باشداز تجمع چند صد نفره در لندن گرفته تا آشوب گری فتنه گران در کشوری مثل ایران سوژه میسازند.اما همچین تجمع بزرگی که از تمامی جهات با دیگر تجمعات بین المللی از قبیل جام جهانی و... قابل مقایسه نیست را پوشش رسانه ای و خبری نمیدهند.آیت الله نوری همدانی اخیرا در درس خارج فقه خود به نوعی به این موضوع اشاره کرده بودند: «رسانه‌های غربی اذعان کرده‌اند که زیارت اربعین حسینی خطرناک‌ترین موضوع برای غرب است و به همین دلیل به اهمیت آن پی برده‌اند، در چنین تجمعی شیعیان پنج برابر حج جمع شده و عظمت خود را به دنیا نشان می‌دهند که این تهدیدی برای دنیای غرب خواهد بود.»حتی کار به جایی رسیده است که یک روزنامه لندنی به نام ایندیپندنت که در قالب مقاله ای به بررسی بزرگترین پیاده روی جهان یعنی پیاده روی اربعین پرداخته بود،عدم پوشش رسانه ای آن ها را مورد انتقاد قرار داده بود. نویسنده این مقاله سپس با انتقاد تند از رفتار سیاسی کارانه رسانه های غربی با مسأله امام حسین(ع)، می‌پرسد: «چگونه است که تجمع کوچک در لندن و یا تظاهراتی متعلق به چندصد نفر در هنگ کنگ و یا تجمع تعدادی محدود در روسیه پوشش داده می‌شود اما از بزرگترین تجمع مسالمت آمیز بشریت در جهان که مانند سیلی جاری از زنان و مردان و کودکان است، چشم پوشی می‌شود؟»

پی نوشت:

http://farsi.khamenei.ir

  • ۹۴/۰۱/۰۱
  • حجت صباغیان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی