اَلسَّلامُ عَلَى عِبادِالله الصَّالِحین

و این زندگانی فانی جوانی خوشی های امروز و اینجا به افسوس بسیار فردا نیرزد...

اَلسَّلامُ عَلَى عِبادِالله الصَّالِحین

و این زندگانی فانی جوانی خوشی های امروز و اینجا به افسوس بسیار فردا نیرزد...

  • ۰
  • ۰

به مناسبت فرارسیدن ماه پرفضیات رجب

ماه رجب آمد، دل این پیر جوان کرد...

رجب،آن چنان که حضرت امیرالمونین(ع) میفرمیاند شهر ولایت است:« رمضان ماه خدا و شعبان ماه رسول خدا و رجب ماه من است». ماهی که در کنار شعبان، نهایتا به شهر الله رمضان الکریم وصل میشود.

رجب،شعبان و رمضان بهترین ماه هایی است که زمینه برای تقویت اخلاق عملی،خودسازی و تزکیه نفس بسیار درآن فراهم است و خداوند وعده ی پاداش های شوق آفرینی را داده است. عرفا و سالکان الی الله توصیه های فراوارنی در این ماه فرموده اند؛از جمله عارف سالک آیت الحق میرزا علی قاضی طباطبایی که علم، فضایل و کرامات ایشان بر هیچ کس پوشیده نیست و بسیاری از علماء معاصر ما ریزه خوار سفره علم و کرامات ایشان هستند،در اسرار و اعمال ماه رجب اینگونه میفرمایند:

«هان ای برادران عزیز و گرامیم – که خدای شما را در طاعت خود موفّق بداردآگاه باشید! متوجه و هشیار باشید که ما در قرقگاه داخل شده‌ایم و همانگونه که در زمین‌های حرم باید از محرّمات اجتناب نمود و ارتکاب یک سلسله اعمالی که در حرم جرم نیست در آنجا جرم محسوب می‌شود، در این ماه‌ها هم که قرقگاه زمانی محسوب می‌شود چنین است و باید با هشیاری و مواظبت در آن وارد شد، و به همان نحو که در قرقگاه مکانی که حرم است، انسان به کعبه نزدیک می‌شود، در این ماه‌ها هم که قرقگاه زمانی است، انسان به مقام قرب خداوند می‌رسد. پس چقدر نعمت‌های پروردگار بر ما بزرگ و تمام است؟! و او هرگونه نعمتی را بر ما تمام نموده است؟

پس حال که چنین است، قبل از هر چیز آنچه که بر ما واجب و لازم است، توبه ایست که دارای شرایط لازمه و نمازهای معلومه است. مقصود همان دستور توبه ایست که رسول خدا (ص) در ماه ذوالقعدة الحرام داده اند و در کتب ادعیه مثل «مفاتیح الجنان» آمده و چهار رکعت نماز دارد، و پس از توبه، واجب ترین چیز بر ما پرهیز از گناهان صغیره و کبیره است تا جائیکه توان و قدرت و استطاعت داریم.»

«پس (ای برادران عزیر) دستور توبه را در شب جمعۀ اول ماه (رجب) یا روز جمعه؛ و یا روز یکشنبۀ آن، انجام داده نماز توبه را بخوانید؛ سپس آنها را در روز یکشنبۀ دوّم همان ماه تکرار و اعاده نمائید.»

«سپس ملتزم شوید به مراقبه، چه مراقبۀ صغری(باز داشتن نفس از آنچه که خداوند بدان راضی نیست) و چه مراقبۀ کبری (نگاه داشتن دل از آنچه محبوب نمی‌پسندد) و نیز خود را وادار به محاسبه (حساب کشیدن از نفس) و معاتبه (سرزنش نمودن در صورت لغزش) و معاقبه (تنبیه نمودن نفس در صورت ارتکاب خلاف) به آن چیزی که شایسته و سزاوار است نمائید.
پس براستی هر کسی که در صدد متذکر شدن به ذکر حقّ و در مقام خشیت از ذات اقدس حضرت حقّ متعال بوده باشد می تواند از راه مراقبه و محاسبه و معاتبه و معاقبه متذکر گردد»

اعمال ماه رجب در کتاب گرانقدر مفاتیح الجنان به تفصیل بیان شده است. اعمالی از نمازهای مخصوص،ادعیه و به خصوص توصیه به روزه گرفتن که در صورت انجام هر کدام از این اعمال در جهت کسب رضای الهی، اقیانوسی از پاداش های اخروی و دنیوی وعده داده شده است.

درکنار اعمالی که در این ماه وارد شده است مناسبتها و اعیاد متعددی نیز با این ماه مقارن شده است.«لیله الرغائب»،اعیادی از جمله میلاد امام محمد باقر(ع)،میلاد امام جواد(ع) و حضرت علی اصغر(ع) ولادت امام علی(ع) ولادت امام حسین(ع)،میلاد حضرت ابوالفضل(ع) و میلاد حضرت علی اکبر(ع) و ولادت حضرت ولی عصر(عج)،ایام فرح وشادی را برای مسلمانان وشیعیان به ارمغان می آورد البته سالروز شهادت امام کاظم(ع)،شهادت امام هادی(ع) و وفات حضرت زینب(س) نیز دربا این ماه عجین شده است.

یکی از بزرگترین غنیمت های معنوی این ماه،مراسم اعتکاف است. مراسمی که میتواند شروعی برای یک خودسازی واقع شود.رهبر معظم انقلاب در بیانی مراسم اعتکاف را «یکی از رویش های انقلابی» اذعان میکنند خوشا به حالتان معتکفین عزیز. پدیده اعتکاف یکی از رویش‌های انقلابی است. ما اول انقلاب این چیزها را نداشتیم. اعتکاف همیشه بود. زمان جوانی ما وقتی ایام ماه رجب فرا می‌رسید، در مسجد امام قم ـ آن‌هم فقط قم؛ در مشهد من اصلاً اعتکاف ندیده بودم ـ شاید 50 نفر، 100 نفر فقط طلبه اعتکاف می‌کردند. این پدیده عمومی؛ این ‌که ده‌ها هزار نفر در مراسم اعتکاف شرکت کنند، آن هم اغلب جوان، جزو رویش‌های انقلاب است. من یک وقت عرض کردم که انقلاب ما ریزش دارد، اما رویش هم دارد؛ رویش‌ها بر ریزش‌ها غلبه دارند. پس خوشا به حالتان معتکفین عزیز!»

امید است این ماه پربرکت باهمه ی فضایلی و اسراری که داراست منشاء اثری برای سیر الی الله جوانان و همه رهجویان حق واقع شود و بتوانیم بهره برداری مناسبی را از این ماه بکنیم.

پی نوشت ها:

khamenei.ir

rasekhoon.net

aghigh.ir

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی