اَلسَّلامُ عَلَى عِبادِالله الصَّالِحین

و این زندگانی فانی جوانی خوشی های امروز و اینجا به افسوس بسیار فردا نیرزد...

اَلسَّلامُ عَلَى عِبادِالله الصَّالِحین

و این زندگانی فانی جوانی خوشی های امروز و اینجا به افسوس بسیار فردا نیرزد...

۶ مطلب در فروردين ۱۳۹۴ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

به مناسبت فرارسیدن ماه پرفضیات رجب

ماه رجب آمد، دل این پیر جوان کرد...

رجب،آن چنان که حضرت امیرالمونین(ع) میفرمیاند شهر ولایت است:« رمضان ماه خدا و شعبان ماه رسول خدا و رجب ماه من است». ماهی که در کنار شعبان، نهایتا به شهر الله رمضان الکریم وصل میشود.

رجب،شعبان و رمضان بهترین ماه هایی است که زمینه برای تقویت اخلاق عملی،خودسازی و تزکیه نفس بسیار درآن فراهم است و خداوند وعده ی پاداش های شوق آفرینی را داده است. عرفا و سالکان الی الله توصیه های فراوارنی در این ماه فرموده اند؛از جمله عارف سالک آیت الحق میرزا علی قاضی طباطبایی که علم، فضایل و کرامات ایشان بر هیچ کس پوشیده نیست و بسیاری از علماء معاصر ما ریزه خوار سفره علم و کرامات ایشان هستند،در اسرار و اعمال ماه رجب اینگونه میفرمایند:

  • حجت صباغیان
  • ۰
  • ۰

تحلیلی بر فیلم سینمایی «روباه»

برادر نتانیاهو در تهران و بازداشت شدن او توسط نیروهای اطلاعات در آستانه مذاکرات هسته ای

اکثر فیلم های ساخته شده در سینمای مملکت ما در دو ژانر اجتماعی و کمدی تعریف میشود.و هرچه بر غلظت این دو مشخصه افزوده شود احتمالا فیلم بیشتر میفروشد،مخصوصا اینکه لابلای اینها عشق و عاشقی هم در میان باشد! پس از تماشای چند فیلم به سادگی در می یابیم که قاعده اصلی بسیاری از این فیلم ها یکی است و صرفا داستان فیلم دچار تغییر میشود.

این که سینمای ما گرفتار ابتذال شده است.اینکه دغدغه بسیاری از کارگردانان ما عدم نمایش «اتاق خواب» است.اینکه در پشت صحنه های برخی فیلمها و گاها خود صحنه ها معلوم نیست چه اتفاقاتی می افتد؟این که تعداد سینما گران متعهد کشور انگشت شمار است.بماند؛اما آن چیز دیگری هم که باید به فهرست این رنج نامه اضافه شود، عدم تعدد ژانرهای سینمایی است. ژانرهایی که همان طور که ذکر شد به اجتماعی و کمدی ختم میشود.

اما اینبار آخرین اثر«بهروز افخمی» نقش خط شکن را در زمینه ژانر های سینمایی ایفا کرده است.فیلمی با موضوع «ترور دانشمندان هسته ای» و در ژانر جاسوسی که به طبع ماهیتی که دارد،مخاطب از یک دقیقه آن هم نمیتواند بگذرد و لحظاتی جذاب را برای مخاطب رقم میزند.کارگردان فیلم«آذر، پرویز، شهدخت و دیگران» که سال گذشته مورد توجه و اقبال جشنواره فجر قرار گرفت و سیمرغ بهترین فیلم به آن تعلق یافت در مورد انگیزه ساخت فیلم روباه اینگونه میگوید:

  • حجت صباغیان
  • ۰
  • ۰

هر فرهنگ و مکتبی از جمله فرهنگ اسلامی دارای سه مشخصه و رکن اصلی است:

بینش ها و باورها،ارزشها و گرایشها،رفتارها و کردارها؛هر انسانی چه مسلمان و چه غیر مسلمان،به طور نسبی و بایک شدت و رقتی این سه اصل اساسی در زندگی وی جریان دارد.

سه اصل اساسی فوق با هم ارتباط تنگاتنگی دارند؛به گونه ای که ارزشها و اهداف زائیده ی بینش ها وجهان بینی ها هستند و رفتارها و اعمال زائیده ارزشها میباشد.به معنای ملموس تر بسته به نوع نگاه و جهان بینی که از خدا،انسان و جهان حاصل میشود اهداف در زندگی شکل میگیرد و آن گاه که هدف گذاری اتفاق افتاد رفتار ها و حرکات طبق هدف انجام میشود انسان در آن مسیر به حرکت می افتد.با ذکر مثالی این دیدگاه روشن تر خواهد شد.

شما شخصی را در نظر بگیرید که اعتقاد دارد:

  • حجت صباغیان
  • ۰
  • ۰

بی شک فریضه امر به معروف و نهی از منکر از آن چنانی اهمیتی برخوردار است که معصومین ما همه کار های خوب از جمله جهاد را در مقابل این فریضه، قطره ای در مقابل دریا ترسیم میکنند.گرچه فریضه هایی از جمله نماز،جهاد،حج و...  از معروفات است و بدحجابی و از این دست اقلام از منکرات.و امر به این معروف ها و نهی از این منکرها موضوعیت دارد. اما باید دید که مهم ترین معروف ها و مهم ترین منکرها چیست؟

بیانات نوروزی رهبری در حرم مطهر رضوی ما را در این زمینه رهنمون میکند.آن گونه که ایشان فرمودند:

«بعضی تصوّر میکنند امر به معروف و نهی از منکر منحصر میشود به اینکه انسان به فلان زن یا فلان مردی که یک فرع دینی را رعایت نمیکند تذکّر بدهد؛ البتّه اینها امر به معروف و نهی از منکر است امّا مهم‌ترین قلم امر به معروف و نهی از منکر نیست. مهم‌ترین قلم امر به معروف و نهی از منکر عبارت است از امر به بزرگ‌ترین معروفها و نهی از بزرگ‌ترین منکرها. بزرگ‌ترین معروفها در درجه‌ی اوّل عبارت است از ایجاد نظام اسلامی و حفظ نظام اسلامی؛ این امر به معروف است. معروفی بالاتر از ایجاد نظام اسلامی و حفظ نظام اسلامی نداریم؛ هر کسی که در این راه تلاش کند، آمر به معروف است؛»(1)

  • حجت صباغیان
  • ۰
  • ۰

نیم نگاهی به نیمه پر لیوان سالی که گذشت و فرهنگ نام داشت

پیاده روی اربعین حسینی؛ فرهنگی که جریان ساز شد

قطار سال 1393 با تمام پستی و بلندی ها و پیچ و خم ها به ایستگاه آخرش رسید و زمستان گذشت و رو سیاهی اش ماند برای روسیاهان.سالی که ناخدا، نامش را «فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامید.

تاریخ یک ساله مان را مروری میکنیم و تقویم فرهنگی سالی که گذشت را ورقی میزنیم.اربعین حسینی جریان فرهنگی و برگ ذرینی بود که در دفتر انقلاب ماندگار شد.همان مراسم با شکوهی که رهبر معظم انقلاب  در رابطه با آن اینگونه میفرمایند:

«رهبر معظم انقلاب درباره‌ی جایگاه ویژه‌ی زیارت اربعین در اوج‌گیری بزرگداشت نهضت حسینی فرموده اند: «شروع جاذبه‌ی مغناطیس حسینی، در روز اربعین است. جابربن‌عبداللَّه را از مدینه بلند می‌کند و به کربلا می‌کشد. این، همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرن‌های متمادی، در دل من و شماست. کسانی که معرفت به اهل‌بیت دارند، عشق و شور به کربلا همیشه در دلشان زنده است. این از آن روز شروع شده است.»

  • حجت صباغیان
  • ۰
  • ۰

بهار فاطمی؛ سنگ محکی برای جامعه اسلامی

سالی که نکوست از بهارش پیداست...

لحظه تحویل سال و ایام نوروز  امسال همچون سالهای اخیر با ایام فاطمیه در آمیخته است.به عبارتی امسال  بزرگترین مناسبت ملی ما با یکی از بزگترین مناسبت های مذهبی مان یعنی شهادت سیده نساء عالمین،حضرت زهرا(س)  تلاقی پیدا کرده است.

شاید این ایام، فرصت و سنگ محکی باشد تا که مشخص شود کدامیک برای مان اولی تر است؟مذهب یا ملیت؟ به عبارتی ما در درجه اول ایرانی شیعه هستم یا شیعه ایرانی؟

  • حجت صباغیان