اَلسَّلامُ عَلَى عِبادِالله الصَّالِحین

و این زندگانی فانی جوانی خوشی های امروز و اینجا به افسوس بسیار فردا نیرزد...

اَلسَّلامُ عَلَى عِبادِالله الصَّالِحین

و این زندگانی فانی جوانی خوشی های امروز و اینجا به افسوس بسیار فردا نیرزد...

  • ۰
  • ۰

بی شک فریضه امر به معروف و نهی از منکر از آن چنانی اهمیتی برخوردار است که معصومین ما همه کار های خوب از جمله جهاد را در مقابل این فریضه، قطره ای در مقابل دریا ترسیم میکنند.گرچه فریضه هایی از جمله نماز،جهاد،حج و...  از معروفات است و بدحجابی و از این دست اقلام از منکرات.و امر به این معروف ها و نهی از این منکرها موضوعیت دارد. اما باید دید که مهم ترین معروف ها و مهم ترین منکرها چیست؟

بیانات نوروزی رهبری در حرم مطهر رضوی ما را در این زمینه رهنمون میکند.آن گونه که ایشان فرمودند:

«بعضی تصوّر میکنند امر به معروف و نهی از منکر منحصر میشود به اینکه انسان به فلان زن یا فلان مردی که یک فرع دینی را رعایت نمیکند تذکّر بدهد؛ البتّه اینها امر به معروف و نهی از منکر است امّا مهم‌ترین قلم امر به معروف و نهی از منکر نیست. مهم‌ترین قلم امر به معروف و نهی از منکر عبارت است از امر به بزرگ‌ترین معروفها و نهی از بزرگ‌ترین منکرها. بزرگ‌ترین معروفها در درجه‌ی اوّل عبارت است از ایجاد نظام اسلامی و حفظ نظام اسلامی؛ این امر به معروف است. معروفی بالاتر از ایجاد نظام اسلامی و حفظ نظام اسلامی نداریم؛ هر کسی که در این راه تلاش کند، آمر به معروف است؛»(1)

اهمیت ایجاد و حفظ نظام اسلامی آن گاه روشن میشود که به این درک برسیم که تحقق اجرای  احکام الهی و امنیت ملی جهت عبادت امت به طور کامل در نظامی اسلامی محقق خواهد شد.به معنای دقیق تر در سایه نظام اسلامی هم فضای انجام خود امر به معروف و نهی از منکر فراهم تر میشود و هم عمل به معروفات و ترک منکرات.

البته پر واضح است که در جامعه ما علی رغم اسلامی بودن آن این فریضه (واجب-آن چنان که نماز فریضه است) مظلوم واقع شده است.چرا که نظام اسلامی فعلی با آرمان شهر اسلامی فاصله دارد.اما ریل گذاری ها به سمت تعالی گزارده شده است.

«امر به معروف و نهى از منکر که یکى از ارکان اساسى اسلام و ضامن برپاداشتن همه‏ى فرایض اسلامى است، باید در جامعه‏ى ما احیا شود.»(2)

حفظ نظام آن چنان که معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(رضی عنه) میفرمایند از اوجب واجبات است.ایشان در کلامی تکان دهنده و تامل برانگیز حفظ نظام اسلامی را از نجات جان یک انسان-گرچه آن انسان امام زمان(عج) باشد- نیز واجب تر میدانند.

هدف والای ائمه اطهر(ع) در طول عمر با برکتشان تکشیل نظام اسلامی جهت تضمین سعادت اخروی و دنیوی مردم بود که در این راه به شهادت رسیدند. هدف اصلی امام زمان نیز تشکیل نظام اسلامی است.لذا با این تفسیر جمله فوق امام ادراک میشود و روشن میشود که چگونه حفظ نظان اسلامی از حفظ جان حتی امام زمان(عج) هم با ارزش تر است.

نظرات (۱)

uptownsteve: "Given that political appointments are just thatc...."politi.al"....the freezing out of a very visible ethnic group is sending a very strong signal."So that's how political appointments are made, soley on a quota and/or insider basis? No wonder things are so messed up.uptownsteve: "Just supposing that Obama appointed 12 blacks and hispanics to his cabinet out of 14 possible positions. What would righties be saying?"That Obama's cabinet looks like the Cav's roster!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی