اَلسَّلامُ عَلَى عِبادِالله الصَّالِحین

و این زندگانی فانی جوانی خوشی های امروز و اینجا به افسوس بسیار فردا نیرزد...

اَلسَّلامُ عَلَى عِبادِالله الصَّالِحین

و این زندگانی فانی جوانی خوشی های امروز و اینجا به افسوس بسیار فردا نیرزد...

  • ۰
  • ۰

بهار فاطمی؛ سنگ محکی برای جامعه اسلامی

سالی که نکوست از بهارش پیداست...

لحظه تحویل سال و ایام نوروز  امسال همچون سالهای اخیر با ایام فاطمیه در آمیخته است.به عبارتی امسال  بزرگترین مناسبت ملی ما با یکی از بزگترین مناسبت های مذهبی مان یعنی شهادت سیده نساء عالمین،حضرت زهرا(س)  تلاقی پیدا کرده است.

شاید این ایام، فرصت و سنگ محکی باشد تا که مشخص شود کدامیک برای مان اولی تر است؟مذهب یا ملیت؟ به عبارتی ما در درجه اول ایرانی شیعه هستم یا شیعه ایرانی؟


این سخن حضرت امام صادق(ع) که میفرمایند: «در غم‌های ما غمگین و در شادی‌های ما شاد باشید.» حجت را بر ما تمام میکند که در این روزها چه رفتاری باید داشته باشیم. حال باید دید اصالت غم ها و شادی های ما در چیست و و چه نسبتی با آموزه های دینی مان دارد؛ آن طور که امام هشتم،حضرت رضا(ع) فرموده اند:«مؤمن کسی است که در غم و شادی از مسیر حق منحرف نشود.»

اصلی ترین سنت های نوروز،آئین دید و بازدید است. در نگاه اول  دید و بازدید و صله رحم نه تنها مذموم نیست بلکه بسیار مورد سفارش ائمه اطهار(ع) نیز قرار گرفته است. اما نکته اینجاست که یحتمل این مراودات به همین جا ختم نمیشود و بگو و بخندها و حرمت شکنی های احتمالی ای را در پی خواهد داشت.حال آن که گسترده بودن سفره آجیل و نقل و نبات و شیرینی و اسباب فرح و شادی احتمال این حرم شکنی ها را در این ایام مضاعف میکند.

در روزهایی که حضرت ولی عصر (عج) شال عزا به گردن آویخته و عزادار شهادت مظلومانه مادر شان هستند شاید روا نباشد که شیعه در پی فراهم آوردن سفره هفت سین و مقدمات فرح عیدانه خویش باشد.مخلص کلام اینکه هفت سین امسال شیعه سیر، سبزه، سنجد، سرکه، سمنو، سماق، سنبل، سکه و ... نیست امسال شیعه سرسفره هفت سین مادرش نشسته است؛هفت سینی که از سیلی دست سنگین و سرخی مسمار در بر سینه سوخته و ساختن دخت رسول الله با سختی‌ها و سقط محسن و سکوت علی(ع)  حکایت دارد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی